JAK CIĘ WIDZĄ, TAK CIĘ JEDZĄ… czyli krótki przewodnik o tym, jak podejść do identyfikacji wizualnej lokalu.

Masz lokal pod gastronomię, profil restauracji, kawiarni lub bistro, gdzieś w głowie nawet pojawiła się nazwa – wydaje Ci się, że już jesteś prawie w domu. Nic bardziej mylnego, teraz czas na nadanie „twarzy” Twojej inwestycji. I tu są dwie możliwości.

Opcja 1. Próba samodzielnego przygotowania logo i materiałów graficznych. Zdecydowanie odradzam ten wariant. Nie ze względu na brak wiary w talent i zapał, ale na to jak skomplikowanym procesem jest projektowanie graficzne. Chyba, że w Ilustratorze poruszasz się jak ryba w wodzie, wiesz co to krzywe, eps, ai i png, a skrót CMYK rozszyfrujesz obudzony o godzinie 4 nad ranem. W przeciwnym razie, radzę powierzyć ten temat specjalistom.

Opcja2. Współpraca z profesjonalistami. To najlepsza decyzja i dobrze zainwestowane pieniądze. Musisz pamiętać, że logotyp Twojego lokalu stanie się jego wizytówką i będzie miał ogromny wpływ na to, jak będzie postrzegana marka. Cytując Forresta Gumpa: „…z butów można wiele wyczytać. Dokąd dana osoba idzie, gdzie była”. Logo jest jak buty, pokazuje charakter miejsca oraz profil klienta, któremu to miejsce jest dedykowane. Często nazwa i logo determinują również to, jaki będzie wystrój wnętrza lokalu. Zatem, jeśli podjąłeś już decyzję o współpracy z profesjonalistą, musisz wiedzieć według jakich kryteriów go szukać.

Przede wszystkim, ważne są rekomendacje. Dobre referencje gwarantują, że projekt zostanie wykonany na czas i na najwyższym poziomie. Dodatkowo, warto zapoznać się z portfolio i sprawdzić jakie doświadczenie w branży gastronomicznej ma wybrany projektant. Poza logotypem trzeba także opracować wszystkie inne materiały graficzne potrzebne w restauracji, a do tego już trzeba mieć specjalistyczną wiedzę.  Dzięki dobremu projektowi menu, można zainteresować gości wybranymi potrawami (umieszczone w odpowiednim miejscu skupią uwagę klienta dokładnie tam, gdzie potrzeba).

Projektowanie identyfikacji wizualnej to wieloetapowy i skomplikowany proces, w skład którego wchodzą analiza rynku, konkurencji, potencjału samej nazwy aż po dobór projektu optymalnego dla określonej grupy docelowej. Naprawdę warto skorzystać na tym etapie z wiedzy profesjonalistów.

Wybrałeś już projektanta. Teraz czas na przekazanie mu wszystkich informacji, niezbędnych do przygotowania projektu. Musisz wiedzieć następujące rzeczy:

– jaki będzie profil lokalu i w czym się będzie specjalizował?

– co wyróżnia lokal na tle konkurencji (charakter, miejsce, klimat)?

– dla kogo jest to miejsce? I nie, nie jest dobrą odpowiedzią: dla wszystkich. Jak dla wszystkich to dla nikogo. Chodzi o odpowiedź na pytanie, kto przede wszystkim ma tu przychodzić: rodziny z dziećmi, hipsterzy czy może klient biznesowy?  Jeśli określisz precyzyjnie kluczowy profil klienta, wtedy trafią tam też „wszyscy” niezależnie od założeń targetowych.

– jaki będzie poziom cenowy w lokalu. Chodzi o średni rachunek, a nie cenę poszczególnych potraw. To pozwoli projektantowi na opracowanie propozycji, która będzie adekwatna do Twoich założeń biznesowych.

Warto podkreślić, że dobre projekty wymagają czasu. Trudno przygotować optymalną ofertę w 3 dni. Gdy masz już propozycje, pojawia się pytanie – jak wybrać tę najlepszą z najlepszych? Pamiętaj, że logo nie jest dla Ciebie (chociaż to Ty za nie płacisz) lecz ma być atrakcyjne dla Twoich gości. Ich nie interesuje, że nie lubisz pomarańczowego. Logotyp wybierzesz odpowiadając na pytania:

czy logo wyróżnia się (jest charakterystyczne i oryginalne)?

czy odpowiada profilowi lokalu?

czy jest dopasowane do grupy docelowej?

czy jest czytelne (odpowiednio dobrana czcionka, wielkość, ilość elementów)?

Pamiętaj, że to jedna z ważniejszych decyzji, którą podejmujesz, i która będzie miała wpływ na powodzenie całej inwestycji. Oryginalna identyfikacja wizualna lokalu jest nie mniej ważna od dobrego kucharza, przyjaznego baristy czy managera. Jest pierwszym impulsem, który przyciągnie gości do Twojego lokalu i sprawi, że będzie rozpoznawalny.

Jeśli potrzebujesz audytu lub porady – zapraszam. Chętnie podzielę się bardziej szczegółową wiedzą.

Facebook/brandly

Zofia Szymańska grafik, designer. Od ponad 25 lat związana z projektowaniem i reklamą. Zarządzała działami kreacji i designu zarówno w lokalnych, jak i międzynarodowych agencjach reklamowych. Pracowała dla takich globalnych marek jak McDonald’s, Masterfoods, Kraft, Coca-Cola. Związana z gastronomią od 4 lat, zarówno jako właściciel lokalu jak i specjalista od marketingu dla gastronomii.

 

NAPISZ KOMENTARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *